FARMALL M

Tuż po wojnie, w ramach pomocy UNRA, ciągnik ten znalazł się w Polsce, w spółdzielni produkcyjnej. Jakie prace tam wykonywał – nie wiadomo. Po pewnym czasie został odkupiony przez jednego z rolników. Osoba ta zmodernizowała go montując przednią oś z Zetora, co umożliwiło normalną pracę tym ciągnikiem. Ciągnik został wypatrzony przez naszego pracownika. Po trudnych negocjacjach – i nie chodziło tu o cenę – ciągnik przywieziono do Ochab. Początkowo starszy pan nie chciał sprzedać ciągnika, obawiając się że wywieziemy go na złom. Ale gdy upewnił się, że zasili on szeregi naszych zabytków, zdecydował się na sprzedaż. Poprzedni właściciel przekazał nam bardzo cenną dokumentację w postaci rachunku i instrukcji w języku polskim. Zachował również  oryginalną przednią oś, co pozwoliło przywrócić ciągnik do stanu pierwotnego. Sporo problemów sprawiła instalacja elektryczna. Silnik jest jednostką wolnossącą i do zapłonu wykorzystuje się rzadki już system wytwarzania wysokiego napięcia. Odrębną kwestią są tylne opony, które z powodu wieku odmawiają posłuszeństwa, a niestety ten wymiar jest trudny do zdobycia. Z tego powodu, co jakiś czas tył stoi na klockach. Ciągnik, jak przystało na "Amerykanina" konsumuje tylko lekkie paliwo. Zadowala się naftą, benzyną itp. Nie toleruje oleju napędowego. Cechą charakterystyczną dla tego rodzaju ciągnika jest niebywała zwrotność. Kąt skrętu przednich kół jest nieograniczony.

 

 

Dane techniczne:

- rok produkcji 1947

- moc 25 KM

- silnik 4-cylindrowy z zapłonem iskrowym (benzyna/nafta)

- chłodzenie cieczą

- skrzynia biegów 5 + 1

- ogumienie przód 6.00x16

- ogumienie tył 12.00x38