WARSZAWA 201 (M20)

Odrestaurowana od podstaw. Starano się zachować jak najwięcej oryginalnych elementów. Znawcy tematu na pewno wytkną parę uchybień. Jednakże te odstępstwa dodały szyku naszemu egzemplarzowi. Zresztą garbuska w pełni na nie zasługuje. Tapicerka, komfortowo wykończony bagażnik, perłowy lakier – to tylko niektóre z drobiazgów, którymi ten samochód może się pochwalić.

Warszawa królowała na polskich drogach w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. Spotykało się ją jeszcze do końca lat siedemdziesiątych XX wieku. Później popadła w niełaskę. Dziś odzyskuje dawną świetność jako zabytek. Produkcję samochodów osobowych w powojennej Polsce rozpoczęto na Żeraniu w 1951 roku. Pierwszym modelem była Warszawa M20, od kształtu karoserii najczęściej określana mianem "garbus". Samochód powstawał dzięki radzieckiej licencji. Pierwowzorem był Gaz M20 Pobieda, którego w Związku Radzieckim wytwarzano na licencji Forda. Od 1960 roku samochód zaczął nosić oznaczenie 201. Kiedy w 1964 roku rozpoczęto produkcję sedanów, zakończyła się kariera garbatej Warszawy.

 

DANE TECHNICZNE:

- rok produkcji 1963

- silnik 4-cylindrowy dolnozaworowy, czterosuwowy

- moc 50KM

- pojemność skokowa silnika 2120 cm3            

- skrzynia 3-biegowa synchronizowana na 2 i 3 biegu

- napęd na tylną oś