SYRENA 105 cabrio

Wiatr we włosach... niebo nad głową. Czy takie wrażenia stają się udziałem osób podróżujących Syrenką? Oczywiście że tak, pod warunkiem, że będzie to model cabrio. Fabrycznym konstruktorom być może taki pomysł chodził po głowie. Zważywszy że stworzyli prototyp Syreny Sport, cabrio to pewnie byłby dla nich drobiazg. Niestety ówczesne uwarunkowania polityczne zdecydowanie ograniczały ich możliwości.

W obecnych czasach, kiedy Syrenki są na wyciągnięcie ręki i osiągalne za przysłowiową złotówkę, każdy przy odrobinie wyobraźni i chęci może stać się użytkownikiem Syreny cabrio. W przypadku prezentowanego na zdjęciu egzemplarza od pomysłu do realizacji minął zaledwie miesiąc. Faktem jest, że "dawca" był w doskonałym stanie technicznym. Niemniej jednak, oprócz prac blacharskich (polegających na odcięciu dachu) oraz lakierniczych, należało wykonać jeszcze stelaż pod składany dach. Ponadto Syrenka otrzymała nową tapicerkę i dach. W tym wypadku skorzystano z usługi firmy zewnętrznej. Kosmetyczne zabiegi dopełniły całości, a efekt widać na zdjęciach.

 Cały ten pośpiech był spowodowany weselem córki właściciela Syrenki. Planowany był przejazd pary młodej samochodem, który czekał na skrzynię biegów płynącą statkiem z USA. Buick Super z roku 1958 czekał na nią już od dłuższego czasu i terminy były mocno napięte. Syrenka była samochodem rezerwowym. Jak się później okazało, z zamontowaniem skrzyni zdążono na dwa dni przed ślubem i owa młoda para pojechała do ślubu Buickiem. Niemniej Syrenka cabrio, wraz z kilkoma innymi zabytkowymi pojazdami z tej samej stajni, dumnie prezentowała się w orszaku weselnym. Przyjaciele rodziny, którzy wcześniej wyrazili chęć przejazdu tym samochodem, odpowiednio się do tego przygotowali, zakładając stosowne do kabrioletu stroje. Na szczęście pogoda dopisała. Biorąc pod uwagę fakt, że sami byli kiedyś właścicielami poczciwej Syrenki, była to dla nich również przejażdżka sentymentalna.

 

Syrena to ważna część historii polskiej motoryzacji. Była jedynym polskim samochodem wytwarzanym seryjnie, którego projekt opracowano i produkowano w Polsce. Produkcję tego popularnego samochodu małolitrażowego rozpoczęto w FSO w 1957 roku, po prawie czteroletnim okresie prac konstrukcyjnych. Początkowo nadwozia wykonywane były ręcznie, co znacznie wydłużało czas produkcji i powodowało inne problemy. W pierwszym roku wyprodukowano zaledwie 200 sztuk Syren. Seryjna produkcja tego auta rozpoczęła się dopiero w roku 1961, kiedy ruszyła prawdziwa taśma i można było montować już ponad 5 tysięcy sztuk samochodów rocznie.

Samochód z racji swojego napędu był zasilany mieszanką benzyny z olejem, której spaliny miały charakterystyczny kolor i zapach. Z tego powodu pojazd powszechnie nazywano „skarpetą”.

Pomimo mało nowoczesnej konstrukcji, samochód Syrena był popularny i cieszył się popytem aż do końca produkcji. Było to spowodowane m.in. trudnościami w zakupie nowych samochodów przez nabywców indywidualnych. Poza tym na początku były one tańsze w zakupie i eksploatacji od samochodów Warszawa. Zaletami Syreny na złych drogach był przedni napęd i duże koła oraz rama. Prosta konstrukcja pozwalała na przeprowadzanie większości napraw we własnym zakresie.

Model Syreny 105 był produkowany od 1972 do 1983 roku, w pierwszym roku przez FSO, a następnie po przeniesieniu całości produkcji do FSM - w Bielsku-Białej. Syrena 105 była jedyną, w której drzwi nie otwierały się pod wiatr. Osiągała prędkość maksymalną na poziomie 120 km/h. Doczekała się wersji pochodnych: Syrena R20 (rolniczy pick-up) i furgon Syrena Bosto.

Istniały pomysły na modernizację samochodu. Wiele świetnych rozwiązań proponowanych przez polskich konstruktorów nigdy jednak nie ujrzało światła dziennego ze względów ekonomicznych i politycznych. Syrena do końca swoich dni pozostała samochodem przestarzałym.

Ostateczny koniec produkcji Syreny 105 nastąpił w 1983 roku, powodem było zużycie sprzętu produkcyjnego oraz uzyskanie licencji na Fiata 126p.

Łącznie wyprodukowano 521 311 sztuk wszystkich modeli Syreny.

 

DANE TECHNICZNE:

- rok produkcji 1975

- silnik 3-cylindrowy, dwusuwowy

- moc 40 KM

- pojemność skokowa silnika 842 cm3

- skrzynia 4-biegowa zsynchronizowana

- napęd na przednią oś