SKODA FAVORIT

Pierwsze egzemplarze Skody Favorit na polskich ulicach wzbudzały sensację. Nasz samochód jest w stanie oryginalnym. Gdzieniegdzie widać już upływ czasu, ale i tak dzięki trosce poprzedniego właściciela jest w stanie nienagannym. W każdej chwili Favoritka jest gotowa do wyjazdu. Dla pewności przed uruchomieniem po dłuższym postoju wystarczy parę ruchów ręczną pompką paliwa i silnik odpala. Wrażenia z jazdy są całkiem pozytywne. W upalne dni odczuwa się jednak brak klimatyzacji.

Premiera kompaktowej Skody odbyła się w 1987 roku podczas targów w Brnie. Rewolucyjny model Favorit kończący erę aut tylnosilnikowych, zapoczątkował nowy rozdział w historii marki. Czechom udało się wdrożyć do produkcji nowoczesny samochód, o jakim mogli marzyć mieszkańcy tzw. „demoludów”. Za finalny projekt nadwozia oraz wnętrza odpowiadało słynne włoskie studio Bertone, firma znana dzisiaj entuzjastom Ferrari czy Lamborghini. Jednak producentowi nie na wszystko wystarczyło środków finansowych i pod atrakcyjnym nadwoziem znalazła się stara technika.

Seryjną produkcję rozpoczęto na wiosnę 1988 roku, a fabryka nie mogła sprostać ogromnemu popytowi. W 1991 roku, kiedy Skoda dołączyła do grupy Volkswagena, zrestrukturyzowano produkcję modelu Favorit i przeprowadzono jego pierwszy face lifting. Kolejnemu poddano auto w 1993 roku, wtedy też zmodernizowano pierwotnie stosowane silniki.

Na przełomie 1994 i 1995 roku Skoda Favorit była także montowana w Polsce przez Volkswagen Poznań, co pozwalało na uniknięcie opłat celnych.

Skoda Favorit była produkowana głównie w Mlada Boleslav i Vrchlabi, gdzie powstało 783 167 egzemplarzy wersji hatchback. Na bazie modelu Favorit powstały dwie wersje nadwozia: kombi o nazwie Forman i Skoda Pick-up. Łącznie we wszystkich wersjach wyprodukowano ponad milion egzemplarzy. Produkcję Skody Favorit zakończono w 1995 roku.

 

DANE TECHNICZNE:

- rok produkcji 1991

- silnik 4-cylindrowy

- moc 55 KM

- pojemność skokowa silnika 1289 cm3

- skrzynia 5-biegowa zsynchronizowana

- napęd na przednią oś