MARZENIE O GARBATYM SZCZĘŚCIU
Warszawa to nie tylko stolica Polski, dla wielu ta nazwa 60 lat temu była symbolem marzeń o samochodzie.
Po wojnie planowano odtworzyć przemysł motoryzacyjny z pomocą sprawdzonego wcześniej partnera – Włochów. Jednakże Polska znalazła się w strefie wpływów sąsiada, który nie mógł zaakceptować takiego stanu rzeczy. „Podarował” nam przestarzałą konstrukcję, której rodowód sięgał przedwojennego Forda i Opla. Tak więc 6 listopada 1951 roku z taśmy transportera FSO na Żeraniu dumnie zjechał pierwszy egzemplarz Warszawy M20. Następnego roku fabrykę opuściło 1600 sztuk. Stanowczo za mało jak na potrzeby Polaków. Niestety zakładanego poziomu produkcji 25 tysięcy sztuk na rok nigdy nie udało się osiągnąć.
Konstruktorzy od razu przystąpili do modernizacji Warszawy. W 1956 podjęto próbę zmiany nadwozia (M20U). Potem wprowadzono wersję M20 1957, a następnie model Warszawa 200 i tym samym pożegnano się z nazwą M20. Następnie przyszedł czas na model 202 i kolejno 223 i 224.
Należy również wspomnieć o wersji Ghia. Do zaprojektowania nowego nadwozia zaproszono Włochów. Przygotowali oni dwa nadwozia, których późniejszy los wciąż czeka na odkrycie. Z niewiadomych powodów projekt nie został wcielony w życie. Gdyby było inaczej, rok 1962 mógłby być przełomowym dla polskiej motoryzacji.
Stworzono również dwa egzemplarze o symbolu 210, które nie doczekały się seryjnej produkcji. Była to ostatnia próba zmodernizowania samochodu. Zdawano sobie sprawę, że polscy konstruktorzy, mimo dobrych chęci, nie są w stanie zająć się kompleksowo całym projektem, dlatego wykorzystano do tego celu podzespoły z innych europejskich samochodów. Niestety, dziwnym trafem nie uruchomiono produkcji tego modelu. Wielu podobieństw można się natomiast doszukać w najnowszej Wołdze.
Samochód, oprócz wersji typowo osobowej, występował również w innych typach nadwozia: pick-up, kombi, sanitarka, ambulans, radiowóz MO i ORMO, pocztylion, drezyna. Na bazie podzespołów Warszawy powstał Żuk, Nysa i Tarpan.
Produkcję zakończono w roku 1973. Łącznie wyprodukowano ponad 250 tysięcy sztuk. Warszawę eksportowano do wielu krajów świata, m.in. Bułgarii, Chin, Rumunii, Czechosłowacji.
Z ciekawostek dotyczących tego samochodu, warto wspomnieć o egzemplarzu, który posiadał Karol Wojtyła, późniejszy papież Jan Paweł II.
Warszawa była również inspiracją dla artystów. Jacek Yerka na swoim obrazie Atak o poranku ukazał garbuskę w innym wcieleniu.
Sen o Warszawie to konkurs stylistyczny, który Design Forum i Automobilista ogłosiły w roku 2004. Miał on na celu stworzenie wizji samochodu oczami młodego pokolenia stylistów. Wygrał go młody designer z Katowic Kamil Łabanowicz. Jego Warszawa może wprawić w zachwyt i bez kompleksów stawić czoła innym markom.
Warszawa da się lubić, to słowa piosenki. Plakat z taką treścią promuje stolicę, ale również samochód.
Samochód Warszawa znalazł się również na znaczkach pocztowych. Czesław Słania, światowej sławy artysta, zamieścił sylwetkę Warszawy na dwóch znaczkach.
Coca-Cola użyła wizerunku samochodu do swojej reklamy Pij ta Fanta.
Marzenie o garbatym szczęściu dla niejednego kolekcjonera jest nadal aktualne w XXI wieku. Warszawa już nie błąka się po złomowiskach, w najgorszym wypadku jest dawcą dla egzemplarza pieczołowicie odrestaurowywanego przez jakiegoś zapaleńca. Można śmiało powiedzieć, że dziś przeżywa swoją drugą młodość.
Warszawa, jak i jej poprzedniczka M20 Pabieda, jest również wdzięcznym materiałem do tuningu, zwłaszcza u naszych sąsiadów zza wschodniej granicy.
Cytat ze wstępu do instrukcji obsługi oraz wybrane dane techniczne samochodu FSO Warszawa, wydanie z roku 1960:
Warszawa ma już ustaloną markę na krajowym i zagranicznych rynkach – dobrego, niezawodnego, trwałego i wygodnego samochodu. Silnie skonstruowane nadwozie zapewnia maksimum bezpieczeństwa, a starannie dobrane materiały i nowoczesne metody obróbki, gwarantują długi okres użytkowania samochodu bez konieczności naprawy.
-
SILNIK
Cechy konstrukcji
niskoprężny, gaźnikowy, czterosuwowy, dolnozaworowy
Liczba cylindrów
4
Moc maksymalna
57 KM przy 4000 obr/min.
Maksymalny moment obrotowy
13,5 kGm
ZESPÓŁ NAPĘDOWY
Sprzęgło
jednotarczowe, suche
Skrzynka biegów
3-biegowa + bieg wsteczny, 2 i 3 bieg - synchronizowane
Dźwignia zmiany biegów
pod kołem kierownicy
PODWOZIE
Napęd
tylny
Zawieszenie przednie
niezależne, na wahaczach i sprężynach śrubowych z amortyzatorami teleskopowymi
Zawieszenie tylne
sztywny most na resorach półeliptycznych z amortyzatorami teleskopowymi
NADWOZIE
Typ
samonośne, zamknięte, czterodrzwiowe
CIĘŻARY
Samochodu suchego
1360 kG
DANE EKSPLOATACYJNE
Szybkość maksymalna
115 km/godz.
Zużycie paliwa
11 – 12,5 l/100km