WARSZAWA 223
Pierwszą Warszawę do naszej kolekcji odkupiliśmy od znajomego. Wcześniej użytkował ją codziennie jako samochód służbowy, a odchodząc z pracy na emeryturę zabrał ją ze sobą. Był to sprawny wóz, który jednak wymagał kosmetycznych poprawek i nowego lakieru. Tapicerka też prosiła się o wymianę. Po wykonaniu wszystkich tych prac odświeżona Warszawa, kierowana przez mojego brata, Maćka, zawiozła jego córkę Ewę i przyszłego zięcia na ceremonię zaślubin. Tym samym w naszej rodzinie zrodziła się tradycja wożenia młodej pary do ślubu zabytkowym samochodem specjalnie przygotowanym na tą okazję.
Na przełomie lat 50. i 60. sylwetka Warszawy wydawała się przestarzała i postanowiono samochód zmodernizować. Kolejnym modelem po „garbusie" została Warszawa z nadwoziem typu sedan. Ze względów finansowych oraz technologicznych zmiany ograniczono do tylnej części nadwozia oraz konstrukcji dachu. Zmieniono też atrapę chłodnicy, zderzaki i kierunkowskazy, a dzieloną szybę przednią zastąpiono giętą jednoczęściową. Produkowano Warszawę 223 z silnikiem górnozaworowym oraz Warszawę 224 z dolnozaworową jednostką napędową.
Gdy w 1964 roku pojawiły się pierwsze Warszawy, było to dużym wydarzeniem. Kiedy kończono ich produkcję, auto odchodziło do historii w niesławie, mimo że po licznych zmianach konstrukcyjnych różniło się od pierwszych egzemplarzy montowanych z radzieckich części.
Ostatnia Warszawa zjechała z taśmy produkcyjnej w 1973 roku, w ciągu 22 lat powstało łącznie 254 471 egzemplarzy.
DANE TECHNICZNE:
- rok produkcji 1971
- silnik 4-cylindrowy górnozaworowy, czterosuwowy
- moc 70KM
- pojemność skokowa silnika 2120 cm3
- skrzynia 3-biegowa synchronizowana na 2 i 3 biegu
- napęd na tylną oś