FIAT 125p

Polski Fiat w idealnym stanie. Wymagał jedynie zabiegów kosmetycznych. Trochę takich samochodów jeszcze jeździ, ale raczej lokalnymi drogami. Pewnie niebawem znikną i stamtąd. Żałujemy, że nie zachował się nasz egzemplarz kupiony za dewizy pod koniec lat siedemdziesiątych (rolnik tylko w ten sposób mógł wtedy nabyć legalnie taki nowy samochód). To były czasy... Ale na pamiątkę mamy jego ciut młodszego brata.

 

Umowa licencyjna z włoską firmą FIAT zawarta w 1965 r. rozpoczęła nowy etap w dziejach polskiej motoryzacji. Fiat przygotował dla Polski model 125p - średniej klasy sedan o nowoczesnej konstrukcji, wyposażony w klasyczny układ napędowy. Pierwsza seria samochodów opuściła żerańską fabrykę w 1967 roku. Poziom produkcji corocznie wzrastał, polski Fiat 125p był również eksportowany do 80 krajów na całym świecie. Od 1972 roku zaczęto produkować różne jego wersje, skonstruowano m.in. modele: kombi, sanitarki, samochodów rajdowych i pick-up.

Przez cały okres produkcji przeprowadzano liczne modernizacje, najbardziej widoczne dla rocznika 1975, kiedy znacznie zmieniono wygląd nadwozia i kabiny pasażerskiej.

Po wprowadzeniu do produkcji Poloneza planowano zakończenie produkcji Fiatów maksymalnie do roku 1982. Jednak oba samochody produkowano jednocześnie przez prawie 13 kolejnych lat.

W związku z wygaśnięciem umowy licencyjnej w 1983 roku, zmieniono nazwę samochodu na FSO 125p, wprowadzono nowy znaczek na kracie wlotu powietrza oraz usunięto tabliczkę "Licencja Fiat". Ostatni Fiat 125p zjechał z taśmy produkcyjnej w 1991 roku. Ogółem w FSO powstało 1 445 699 egzemplarzy.

 

 

DANE TECHNICZNE:                                                                  

- rok produkcji 1982

- silnik 4-cylindrowy górnoozaworowy, czterosuwowy

- moc 75 KM

- pojemność skokowa silnika 1481cm3

- skrzynia 4-biegowa zsynchronizowana

- napęd na tylną oś